כתיבת סינופסיס חלקי זה כמו ללכת לבנק עם תכנית עסקית חסרה ולבקש הלוואה. כשהבנקאי שואל אתכם "איך אתם מתכוונים להחזיר לנו את הכסף?" אתם עונים, "על ידי... אתה יודע... עשיית דברים... דברים ממש-ממש טובים. סמוך עלינו". חושבים שתקבלו את ההלוואה? בדיוק. אותם חוקים חלים על סינופסיס שברצונכם לשווק למפיק או מוציא לאור. בסינופסיס טוב עליכם לספר כול מה שהקונה הפוטנציאלי צריך לדעת, בלי לשמור את הסוף בסוד ובלי להסתיר רגעים מכריעים בעלילה. כמו תוכנית עסקית שאמורה להשיג את מטרתה כך סינופסיס צריך לגרום לקהל המטרה להאמין שמדובר בחומר טוב שאפשר ושווה להשקיע בו.
במאמר זה ובאלה שיבואו אחריו נחשוף 4 גישות שתעזורנה לכם לעשות את זה כמו שצריך.
גישה מספר 1 - "שישים שניות והייתי כאן": שיטה זו היא דרך טובה להתחלה, לפני שבוחרים כל שיטה אחרת. בואו נגיד שנתקלתם במפיק הוליוודי ששמע או קרא חלק קטנטן מהסיפור שלכם והוא לא יכול לחכות כדי לשמוע עוד. אתם יודעים שאם הוא יאהב את מה שישמע, הוא יהפוך את הרומן הזה לסרט בעל מגה תקציב. הבעיה היא שהוא חייב לזוז בדיוק עוד דקה ואין לכם ברירה אלא לספר לו את הסיפור כולו, ובכלל זה את הסוף, בזמן הקצוב הזה. מן הסתם, מצב כזה יגרום לכם לספר לו רק את נקודות השיא שבסיפור ולהשאיר את השאר בצד, פשוט כי אין זמן. עכשיו, כשאתם מבינים את הסיטואציה – נסו לכתוב עבורו את הסינופסיס שלכם.
גישה מספר 2 – "סיפור בשלוש מערכות": רוב התסריטאים מדברים במונחים של מערכה ראשונה, מערכה שנייה ומערכה שלישית, שכן ספרי התסריטאות תומכים בכך. האמת היא שזו דרך יעילה גם עבור סופרים. כשאתם מבינים מהן שלוש המערכות שלכם, אתם יכולים לדבר על כל אחת מהן בפסקאות קצרות, עם קשר לוגי ביניהן, עד שמתקבל סינופסיס. כך תבנו את המערכות שלכם:
מערכה א': מספרת את תקצירי האירועים המרכזיים עד לנקודה שבה הגיבור מחליט להתחייב לבעיה שלו.
מערכה ב': תקציר כל מה שקורה משם ועד לנקודה שבה סדרה של אירועי שיא תוקפים את הגיבור ואת סובביו.
מערכה ג': תקציר כל מה שקורה משם ועד הסוף.
מה שצריך לזכור הוא שבכל מערכה עליכם לחפש את האירוע הבודד שמהווה את קו פרשת המים המסמן את סופו של מעשה אחד ותחילתו של האחר, כאשר ברור שכל מה שנבנה עד שלב זה בהחלט מספיק כדי 'לשלב להילוך הבא'.
המאמרים הבאים ירחיבו אודות גישה 2 ואודות גישות נוספות שיובילו לכתיבת סינופסיס טוב.
"כותב טוב", הוא סטודיו קופירייטינג ותיק כל כך שטקסטים שלו נמצאו במערות בית גוברין מהתקופה שקדמה להמצאת הטקסט. חוץ מספרי ביוגרפיה ומקצוע, צוות "כותב טוב" מייצר טקסטים למגזר העסקי, הפרטי, בני מיעוטים ובני תערובת. האמת שזה לא משנה, כולנו בני אדם וכולנו (לפחות חלקנו) קוראים וכותבים טוב. "כותב טוב" - קופיריטינג, עריכת תוכן וסופרי צללים. www.kotevtov.com